Brave New World


Keď som uvidel, že Netflix pridal seriálovú podobu Huxleyho knihy Brave New World, moc sa mi do toho nechcelo. Tá kniha je podľa mňa značne precenená. Má síce nadčasovú myšlienku, ale spracovanie je nuda. Čiže som si predstavil adaptáciu toho krvopotne popisného príbehu v nelákavých Huxleyho kulisách a serál som asi dva týždne obchádzal. Ale potom som predsa len skúsil prvý diel a s veľkou úľavou som zistil, že podobne ako ja zmýšľali aj jeho tvorcovia a z pôvodnej knihy si nechali len názov, somu a náčrt usporiadania onej utópie, aj to však len vo veľmi hrubých črtách. Všetko ostatné vymysleli kompletne nanovo. A môžeme sa o to sporiť, ale z môjho pohľadu je to jednoznačne dobre. 

Netflixový Brave New World, ak potrebujete prirovnanie, sa najviac približuje k seriálu Black Mirror a tým myslím k jeho prvej sérii, kde mali jednotlivé epizódy veľmi slušnú úroveň. Je v ňom množstvo nápadov, autori krásne domysleli kopu detailných každodenných dôsledkov Huxleyho hrubej vízie a zároveň si na seba naložili kopu ambícií, čo, ako sa ukáže v priebehu sledovania, je veľmi dvojsečná zbraň. Seriál chce byť aj vizuálne atraktívny, videoklipovo dynamický, súčasný, zároveň produkovať filozofické presahy na témy ozajstného prežívania, slobody, šťastia a zmyslu života a ešte nad to je v ňom aj línia, ktorá sa snaží celú utópiu nejako vysvetliť a zasadiť do toho, čo o svete vieme dnes, keď máme o takmer sto rokov skúseností viac, než Huxley. 

Dokopy to tým pádom nie vždy funguje. BNW strieda silné momenty s úplnými plytčinami, niektoré veľké odhalenie nedávajú celkom zmysel a aj vizualita sa časom vyčerpá, ale môj celkový pohľad je, že fajn. 80% - keby som chcel byť dáko exaktný.

A mimochodom, nedajte sa zmiasť krátkou recenziou, ktorá vyšla nedávno v Denníku N. BNW rozhodne nie je o konflikte hipsterov z mesta a ľudí z vidieka, ako tam autor píše. Jednoducho videl maximálne tak prvé dva diely a zvyšok si asi len domyslel. Každopádne trepe, ale že úplne a je to hrozná hanba pre také médium.

Brave New World Brave New World Reviewed by Rado Ondřejíček on 18 marca Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.