Timothy Snyder - Cesta do neslobody

Malo mi hneď napadnúť, že za sviatočné čítanie si mám vybrať nejakú ľahšiu hopsavú beletriu, alebo niečo o láske. Lenže vzal som si do kufra Timothyho Snydera a nevedel som ho prestať čítať, napriek tomu, ako som každou ďalšou stránkou viac a viac tušil, že toto nebude kniha obnovujúca moju vieru v budúcnosť a v ľudstvo, tak ako by sa na prežívanie Vianoc a Nového roka patrilo. Ak nejakú knihu treba čítať vo vhodom oblečení, tak asi práve túto - v kompoťáckom/kundycrewáckom tričku Ľuďom jebe. 
Cesta do neslobody je spoločenský horor. Začína to Ruskom, tým terajším putinovským, a jeho historickými inšpiráciami. To je ešte tá lepšia časť, lebo o terajšom Rusku už vieme mnohé z toho, že s ním žijeme v jednom časopriestore, aj keď spôsob akým ho Snyder analyzuje a vysvetľuje prečo jeho vedenie koná práve tak ako koná (od Ukrajiny po brexit), bol svojou desivosťou prekvapivý aj pre mňa. Lenže kniha nemá na obálke kombináciu Putina a Trumpa len tak náhodou. Snyder sa prepracováva cez Rusko do USA, k ostatným americkým prezidentským voľbám a to všetko s úmyslom, aby čitateľovi ukázal, že potenciálne sme ruským spôsobom myslenia oveľa ohrozenejší, než si myslíme. Posledné kapitoly sú čisté zimomriavky, človek má chuť zisťovať, aké sú podmienky emigrácie niekam aspoň do Austrálie. 
Akože rád by som povedal, že Snyder je alarmista, že to vidí až príliš temne a že schválne napísal do extrémov potiahnutú analýzu terajšieho sveta, len aby v ľuďoch vyvolal väčšiu vôľu to zmeniť. Akurát neviem či by to nebolo len také čičíkanie sa. Jeho úvahy idú do hĺbky, presné zdokumentovanie zdrojov a citácii zaberá štvrtinu rozsahu samotnej knihy. Chtiac to vidieť nejako prežiteľne, rozhodol som na Cestu do neslobody pozerať len skrz tento svoj blog a teda áno - je to fascinujúca kniha, ktorú si treba prečítať, lebo čas s ňou strávený vás bude baviť. Síce si budete myslieť, že všetko je v prdeli, ľudstvo treba zresetovať a začať nanovo, ale to len tak na okraj. Choďte do toho.
Timothy Snyder - Cesta do neslobody Timothy Snyder - Cesta do neslobody Reviewed by Rado Ondřejíček on 07 januára Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.