Black Mirror: Bandersnatch

Interaktívny film od tvorcov Black Mirror, vravíte? Strata času, odpovedám!
Netflix má odvčera novinku, o ktorej ste už asi počuli, lebo facebooky aj instagramy sú toho plné. Bandersnatch - film, ktorý sa diváka furt pýta, ako má pokračovať, takže si každý vlastne môže stvoriť svoj príbeh a možno aj svoj koniec (toto neviem naisto, až po koniec som sa rozhodne nedostal). Kedysi sa hlasovalo rozžínaním svetiel, potom boli populárne podobne koncipované knihy a teraz si môžete vyberať klikaním, takže vlastne nemáte ani tak film ale jednoduchučkú počítačovú adventúrku s veľmi realistickou grafikou. A to je presne moja pointa. Keď chcem film, tak ho chcem preto, aby mi niekto, kto je majster v rozprávaní príbehu porozprával príbeh. Aby mu dal hlavu a pätu a nejaké ponaučenie, aby ma priviedol do svojho sveta a prinútil ma premýšľať nad tým, čo mi chce povedať. Keď chcem adventúru ako hru, očakávam non-stop hádanky a zábavu, ktorá ma vtiahne dovnútra, nie klikanie na jednu z dvoch možností, bez toho aby som tušil, prečo mám ktorú vybrať, a teda nebol odkázaný na primitívne pokusy a omyly. 
Bandersnatch vzal to najhoršie z oboch prístupov, spojil ich dovedna a to ešte v takom sčasti síce vtipnom ale oveľa viac trápnom meta príbehu, kde hlavný hrdina pindá, že ho niekto ovláda a ešte mu môžete aj vysvetliť, čo je to Netflix. Muselo s tým byť neuveriteľne veľa práce ale výsledku je to buď veľmi banálny film alebo ohromne nudná adventúra. Môžete si vybrať. 
Možno sa z interaktívnych filmov stane budúcnosť tv zábavy, čo ja viem, ale v takom prípade amen feat. tma. Jediná dobrá vec na celom Bandersnatchi je ilustrácia málo zdôrazňovaného faktu, že dať obyčajným ľuďom možnosť ovplyvňovať niečo, čo má byť z podstaty dielom výnimočných jedincov, je cesta do záhuby. A je fuk či ide o pokusy o interaktívnu ľahkú zábavu alebo priamu demokraciu. Ľudia majú šúchať nohami a byť vďační, keď niekto pre nich niečo vymyslí, nie sa domáhať, aby si mohli vytvárať vlastné filmové príbehy. 
Bandersnatch, ak je vám vlastný čas milý, si nedávajte ani pokusne.
Black Mirror: Bandersnatch Black Mirror: Bandersnatch Reviewed by Rado Ondřejíček on 29 decembra Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.