Jozef Karika - Trhlina


Nie je to hrubá knižka a všetci vraveli, že sa to ľahúčko číta. A tiež vraveli, že je to veľmi napínavé, skvele sa to predáva a dokonca aj nomináciu na Anasoft literu to dostalo. Tak prečo som sa s Trhlinou od Kariku trápil skoro tri týždne?
Nuž, preto že je to zlá kniha. V prvom rade hrozne napísaná. Amatérsky je ešte pochvala, presnejší výraz je diletantsky. Nechcem tvrdiť, že Karika nevie písať, lebo nič iné som od neho nečítal, ani už po tejto skúsenosti nebudem, ale Trhlina bola utrpenie. Tie zle naštylizované, hrozným, dolámaným, akože prirodzeným jazykom, napísané vety boleli. Hlavne v prvej tretine kým sa ešte nič nedeje sú tam celé strany, keď som sa uisťoval, či to naozaj je kniha kúpená v obchode a nie len nejaká zošívaná výberovka Hviezdnej roty ostatnej sezóny maturitných slohov. Bolesť! Moja hypotéza je, že autor, ani za ideálnych podmienok nie majster písaného slova, na to celé dostal dva týždne a redaktor na strane vydavateľa bol len biely kôň, vymyslené meno, lebo "nikto to po ňom nečítal" by v tiráži vyzeralo nedôstojne.
Príbeh, keď sa niekedy po sto stranách začne reálne diať, to čiastočne zachraňuje. Ak ste nikdy nevideli Blair Witch, tak ho zachraňuje ešte viac, ale ja som bohužiaľ Blair Witch videl už niekedy pred dvadsiatimi rokmi a v Karikovej fantázii sa nezrodilo nič, čo by principiálne nebolo už tam. Akurát je to lokalizované na Slovensko a to sa ľuďom páči, lebo si to vedia predstaviť a dokonca mnohí v pohorí Tríbeč už aj boli a vedia tak šíriť personalizovanú legendu, o ktorú sa Trhlina opiera. Na mňa to až taký dojem neurobilo, ale aspoň z toho v záplave samotného rozprávania prestali trčať tie znásilnené vety ako hrdzavé klince zo šmýkaľky v aquaparku. Keby som si nedal veľmi silný záväzok, že to dočítam, aj keby čo bolo, tak to pokojne zavriem aj päť strán pred koncom, lebo také napínavé, aby ma to nútilo čítať ďalej to nebolo v žiadnom momente. 



Dominujúci dojem z celej tej tŕnistej borby bola predstava všetkých tých úžasných kníh, ktoré som mohol za tri týždne čítať namiesto Trhliny. A aj keď som tento blog pôvodne zakladal z čisto pozitívnych pohnútok, odhodlaný dávať len odporúčania a nie odrádzania, v tomto prípade sa nedokážem vyrovnať s predstavou, že by moja obeť bola márna a nevzniklo z nej aspoň toto varovanie: Trhlina je strata času. Taká, že aj keď neviete, čo s ním, stále to bude jeho bohapusté plytvanie. 

Jozef Karika - Trhlina Jozef Karika - Trhlina Reviewed by Rado Ondřejíček on 12 marca Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.