Alena Sabuchová - Šeptuchy


Z môjho pohľadu sa literatúra, knihy alebo ľubovoľné iné umenie nemá prečo rozdeľovať podľa toho, ako vyzerajú cestovné pasy jeho autorov a autoriek. Nevidím dôvod byť extra zhovievavý ku knihe alebo filmu len preto, že zhodou okolností vznikli v tej istej krajine, ako ja. Dostať cenu Anasoft Litera pre najlepšiu slovenskú knihu roka teda ešte nemusí nutne znamenať, že to bude dobré čítanie, rovnako ako to nemusí znamenať opak.

Šeptuchy som mal prečítané ešte pred tým ako tú cenu dostali a keď ju dostali, moja vnútorná reakcia bola "Ok, chápem." Lebo je to dobre napísaná kniha. Bez problémov som ju dočítal napriek tomu, že jej samotná téma ma míňa asi najviac, ako sa len dá. 

Alena Sabuchová ju napísala ako koláž scén zo života v Podlasí, odľahlej oblasti Poľska, kde ľudia žijú v akomsi mentálnom skanzene poverčivosti premiešanej s chudobou a vzájomným zabudnutím vo vzťahu k okolitému svetu. Anekdotické príhody dospievajúcich kamarátok dokopy držia celkový oblúk, ale to hlavné na celej knihe sú práve jej kulisy, čo sa v nich deje na pozadí a celková atmosféra, ktorú to vytvára. Predstavte si Šeptuchy ako film, na ktorý idete do klubu v rámci prehliadky tvorby z nejakej neveľmi filmovej krajiny, hodinu a pol sa pozeráte na dlhé poetické zábery z pre vás neznámeho sveta a na konci ani presne neviete povedať, čo sa tam vlastne stalo, ale odchádzate s pocitom, že to bolo fajn a že vám tie obrazy niečo dali. 

Úprimne, byť to na mne, spravím zo Šeptúch krvavú vyvražďovačku a drvivú väčšinu tých večne sa prežehnávajúcich postáv by som s pôžitkom vyzabíjal, lebo ich zaostalosť si to priam pýta, ale to som ja. Sabuchová v tom svete očividne našla zaľúbenie, pochopila jeho krásu a zručne argumentuje v prospech jeho existencie. Šeptuchy určite začnite čítať ak sa vám páčili napríklad Žítkovské bohyně, máte radi poetiku kníh Judith Hermannovej, vo všeobecnosti sa utiekate k spomienkovému optimizmu oných bájnych jednoduchších časov a v knihách si s pôžitkom podčiarkujete pekne znejúce vety o priateľstve, túžbach, nádejách a dievockých svetoch konfrontovaných s realitou zo zhovievavého pohľadu už dospelej ženy. 

Alena Sabuchová - Šeptuchy Alena Sabuchová - Šeptuchy Reviewed by Rado Ondřejíček on 08 februára Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.