Norsemen




Norsemen som v ponuke Netflixu videl už dávnejšie, ale neunúval som sa si ani len trailer pozrieť. Z názvu a obrázku som usúdil, že to bude ďalšia pseudohistorická maskulínna šľahačka mečami, kopa potu, krvi a príkladného hrdinstva, nedajbože s prvkami fantasy. Hehe, sprostý Muž, ktorý má veľa času, nemohol byť ďalej od pravdy. Prišiel som k tomuto poznaniu tak, že som niekde započul rozhovor dvoch ľudí a oni vraveli, že je to strašná sranda. Tak som to s krajnou nedôverou skúsil. 

Norsemen, indeed, je strašná sranda. Premisa je taká jednoduchá, až je geniálna. Seriál o Vikingoch niekde na konci ôsmeho storočia, so všetkými reáliami ôsmeho storočia, plienením, vraždením, znásilňovaním, odťatými hlavami, akurát s jedným rozdielom - všetky postavy tam rozprávajú ako súčasní Nóri, teda občania vyspelej demokracie, politicky korektnej, citlivej ku menšinám, dodržiavajúcej pravidlá a ohľaduplnej, kde všetka agresivita je zásadne pasívna. Samotný kontrast prameniaci z tohto jednoduchého nápadu je tak úžasne zábavný, že prvých pár dielov by utiahol úplne sám, aj keby sa tam absolútne nič nedialo, len by sa tam tak tí Vikingovia v brneniach, zaprasení od krvi nepriateľov bavili o konštruktívnej kritike, dobre spravovanej spoločnosti, riziku osobného vyhorenia, alebo feminizme. Nad to všetko majú Norsemen ešte aj normálny dramatický oblúk so všetkým, čo k tomu patrí. 

Je to ako pozerať sa na nórsku verziu Monty Python's Holy Grail skríženú so stredovekou verziou Gervaisovho legendárneho seriálu The Office a to celé naschvál nahovorené nórskymi hercami angličtinou s výrazným nórskym prízvukom. V dvoch zatiaľ hotových sériách sú žarty, vzhľadom k bežnej komediálnej produkcii, nasekané nezvykle nahusto. Pozerá sa to úplne samo, smiech nie sú len také úchechty, ale normálne spontánne výbuchy a teda mňa je rozhodne ľahšie kŕmiť, než rozosmiať. Celé čaro je v svedomitosti s akou tvorcovia tú jednoduchú počiatočnú premisu rozotreli do najmenších detailov a pritom to muselo byť asi vcelku jednoduché písať. Človek nad tým chvíľu premýšľa a má dojem, že by pokojne mohol použitím rovnakých princípov napísať vlastný diel. Zoberiete Vikinga, ktorý robí vikingské veci a do úst mu dáte slová junior product menežera z nejakého korporátneho open spaceu, niekde uprostred Osla, v roku 2019. Ľudia, príbehy, emócie v blate a brnení. Najväčšie negatívum je, že zatiaľ je toho len šesť hodín, ale pevne verím, že tí dvaja týpci, čo to niekde zhulení vymysleli, rýchlo nasekajú ďalšie. 




Veľmi by som chcel vidieť keby niekto niečo takto mýtoborné a brutálne vtipné nakrútil o povestných starých Slovákoch. Matica slovenská by vydala fatwu na kohokoľvek, kto by to odvysielal a Andrej Danko by inicioval ústavný zákon o zákaze zobrazovania Perúna. Zatiaľ som len niekde zachytil, že u nás vzniká niečo seriálové, čo sa volá Slovania, ale v tomto prípade som si stopercentne istý, že to bude presne taká senilná patetická kravina, ako som si pôvodne myslel, že budú Norsemen, akurát ešte aj otupjejevnutá, aby to spapali diváci Jojky. 

Takže ak si vážite svoj čas, ostaňte pekne pri Nóroch a užijete si to naplno. 

Norsemen Norsemen Reviewed by Rado Ondřejíček on 30 júla Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.