Hannah Gadsby: Nanette


Hannah Gadsby je austrálska komička, konkrétne z Tazmánie. Nikdy som o nej nepočul, až do minulého týždňa, keď som dostal divácky tip (divácke tipy ja rád, pokojne napíšte do správy na FB), že si mám pozrieť niečo, čo sa volá Nanette. Najskôr som si myslel, že je to nejaký seriál, ale vykľulo sa, že je to hodinový standup špeciál. Standupové špeciály sú celkom častou vecou na Netflixe, máloktoré ma však bavia. Ricky Gervais je nepochybne stehytrhajúci, ale pri väčšine z nich som mal po čase pocit, že nechápem, ako sa ten ktorý komik mohol stať takým slávnym, že má netflixový špeciál.

Každopádne, Hannah som vďaka odporúčaniu zapol, hodina života nemôže byť taká veľká strata, a pozorujúc sa, ako veľmi sa budem smiať, mi to vychádzalo, že som o až tak veľa neprišiel. Lenže ono sa po chvíli ukáže, že Nanette nie je zasa až tak veľmi standup, aj keď to inak nesie všetky externé znaky žánru. Hannah Gadsby (ako som pochopil neskôr z rozhovorov s ňou, ktoré som si pozrel uveličený tým, čo som videl) dovtedy známa najmä žartami na vlastný účet a tým, čo ona nazýva "lesbian content" ho plánovala ako svoj posledný veľký program. V prvej polovici vystúpenia sa to snaží vysvetliť, prekladané vtipmi, a keď už vidí, že sme pochopili, začne hovoriť o svojom živote ale nie sebazosmiešňujúcim spôsbom, že bavte sa na mne. Hovorí o sebe spôsobom "desať rokov som si do zásoby zbierala vašu pozornosť a keď ju už mám, využijem ju na niečo naozajstné."


Standup sa niekde v polovici mení skôr na TED talk, zabávanie publika na vlastnú psychohygienu a všetky drobné žarty vo finále smerujú k veľkému, osobnému, hlboko ľudskému a intímnemu posolstvu ženy, na ktorej sa za jej nie až tak dlhý život vystriedalo toľko ľudskej, primárne mužskej, tupoty, že aj keby ste každý večer stretli v bare ožratého prasáka Kordu, stále by to bol len smiešny zlomok.

Nanette nie je standup, je to hodina rozprávania Hannah Gadsby, ktorá vás na konci nechá bez dychu, s množstvom pochybností o sebe samom a aj s kusom obdivu nielen k nej, ale aj k miliónom ľudí, ktorí v nejakej miere prežili niečo podobné, ako ona, rozsypali sa a dokázali sa nanovo poskladať. Hodinu času ste tento rok určite ešte neinvestovali lepšie.
Hannah Gadsby: Nanette Hannah Gadsby: Nanette Reviewed by Rado Ondřejíček on 21 januára Rating: 5

2 komentáre:

  1. Rado, dík za tip - je to výborné. Oprav si v úvode Tanzániu na Tasmániu :) trim še!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ja som to videla nedávno, myslím, že ku koncu som už ani nedýchala a po dopozeraní som hodnú chvíľu ešte len tak sedela v kresle, neschopná nič povedať.. dosť ma to dostalo.. Má aj novú show, Douglas sa volá..kde už vraj rieši aj to, že jej diagnistikovali autizmus: https://qz.com/quartzy/1585653/hannah-gadsbys-nanette-follow-up-douglas-is-an-act-of-self-care/

    OdpovedaťOdstrániť

Používa službu Blogger.