Line of Duty




Včera som bol v kine na Snehuliaka (knihu som nečítal) a teda bolo to povrchné, nelogické, čisto na efekt, s nudným záporákom, zbytočnými snehuliačikmi a s neuveriteľne hlúpym koncom. Čo je ale oveľa zásadnejšie, pozerajúc na to, došlo mi ako veľmi ma posledné roky rozmaznali dobré detektívne/kriminálne seriály, ako som sa naučil potrpieť si na poctivé, neuponáhľané, neskratkovité rozprávanie príbehov, ako si rochním v tom, že rozumiem postavám, viem prečo robia práve to, čo robia, ako som náročný na poctivé, detaily milujúce scenáre a ako bude čoraz ťažšie ohúriť ma dvojhodinovou filmovou rýchlovkou, keď som si už raz do svojho srdca pustil tvorcov, ktorým s radosťou dovolím, aby mi svoje nápady predostreli pekne v desiatich prípadne trinástich hodinách jednej seriálovej sezóny. Šupnem sem jeden príklad, žiarivý ponad mnohé iné: britský seriál Line of Duty, minulý týždeň práve Netflix zavesil jeho štvrtú sériu. Spomenul som si naň práve pri Snehuliakovi, lebo jedna z hlavných postáv Line of Duty mala v Snehuliakovi drobný štek a akonáhle som uvidel tú tvár, hneď mi začalo chýbať všetko to vyššie uvedené, čo v Snehuliakovi nie je ani náhodou a v Line of Duty je toho mierou vrchovatou. I keď, úprimne, pochybujem, že by Snehuliaka, s jeho z prsta vycucaným zjavovaním sa postáv a motivácii, zachránilo keby mal bárs aj desať hodín. 
Line of Duty je o policajtoch, čo v Londýne odhaľujú iných policajtov. Antikorupčné oddelenie to volajú, ale v princípe taká inšpekcia, ktorá rieši všetky nezrovnalosti zvyšku polície a očividne má aj právomoc viesť vlastné vyšetrovanie. Je to pitva britského policajného systému, po štvrtej sérii už poznám väčšinu ich interných etických kódexov naspamäť a nikto mi nemusí vysvetlovať, čo je to napríklad Regulation 15 Notice. Je to výrazná konverzačka, strašne veľa sa tam toho odohrá jednoducho v jednej vyšetrovacej miestnosti, akčné scény tam občas sú, asi potrebovali hercov trocha aj na vzduch dostať, ale vlastne nie sú až tak dôležité, lebo to podstatné sa nakoniec beztak odohrá v dialógoch. V dokonalých dialógoch, treba podoktnúť. Line of Duty je totálne scenáristické majstrovstvo, s dôrazom na detail a predpokladám že aj na realitu ňimravej policajnej práce, aký som som asi v žiadnom filme/seriáli ešte nevidel. 
Všetci traja hlavní hrdinovia sú komplexné osobnosti až po strop, všetko tam funguje ako má, zápletky sú napínavé, dávkované divákovi bez toho, aby sa dramaturg predvádzal samoúčelným zatajovaním dôležitých vecí. Je to typický binge-watching, skončí jeden diel a nedá sa nič robiť, musíte pustiť ďalší. Okrem toho sa dozviete veľa slovíčok z úradníckej angličtiny a ak dávate pozor, je to aj skvelý návod ako logicky stavať argumenty a vlastne v samotnom celom príbehu sú ustami dokazujúcich policajtov vyrozprávané desiatky iných príbehov, normálne príručka storytellingu pre mierne pokročilých. Zároveň by to mohli tunajším policajtom púšťať na školách, že pozrite, vo vyspelom svete majú nielen takéto technológie a forenzné postupy, ale takto sa správajú k občanom aj sebe navzájom. Aj keď je to o korupcii medzi policajtami a teda každý druhý tam má dačo za ušami, zároveň to je pre mňa prešpikované úžasným étosom fungujúceho štátneho systému, v ktorom už ľudia tak nejak chápu, že slušnosť, aspoň formálna a rešpekt, aspoň predstieraný, majú v policajnej práci svoje miesto. 
Čas, ktorý ušetríte tým, že nepôjdete na Snehuliaka venujte prvým dvom epizódam Line of Duty. Garantujem, že zbytok už dopozeráte na pár nádychov.
-----
Doplnenie, 6. júna 2019:


Line of Duty má už aj piatu sériu. Zo šiestich dielov sú prvé štyri absolútne úchvatne napínavé, akurát v posledných dvoch sa toho stane akosi priveľa naraz, aby na samom konci výrazne obrátili na hlavu nielen túto najnovšiu sériu, ale aj podstanú časť zo všetkých doterajších. Nemyslím to však v zlom, len to bez spoilovania neviem povedať inak. V piatej sérii Line of Duty naďalej drží bezprecedentnú kvalitu, napriek tomu že je to stále tá istá konverzačka, aká to bola na začiatku. Tých dlhých vypočúvacích scén s predkladaním dôkazov sa stále ešte nedá nabažiť. 

Line of Duty Line of Duty Reviewed by Rado Ondřejíček on 06 októbra Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.