Better Sleep, Better You / Lepšie spím, zdravšie žijem


Jedným z dôvodov prečo som mal dosť veľa času na to, aby som si mohol založiť blog s názvom Muž, ktorý má veľa času bolo, že som insomniak. Kam mi len pamäť siaha, pohľad na telefón ukazujúci čísla ako 2:45, 3:17 alebo 4:51 bol bežnou súčasťou mojich nocí a tým pádom aj čítanie kníh a pozeranie seriálov v neštandardných hodinách, keď ste vy ostatní naberali silu na ďalší deň. Našťastie mal som dosť času aj neskôr po východe slnka, takže som mohol podstatnú časť dní dáko polopríčetne prevegetovať pri ďalších knihách a seriáloch. Samozrejme nepovažoval som to a ani dodnes nepovažujem za efektívny spôsob fungovania. A už vôbec nie za zdravý a trvalo udržateľný spôsob. 

Asi pred dvoma rokmi sa mi do ruky dostala kniha Better Sleep, Better You. Bežný človek si povie, že čo už to môže byť za čítanie - kniha o spánku, ale ja som sa do nej pustil ako keby to bol nový Murakami. Lebo, ak si začnete len tak googliť, že prečo nespávate, dostanete toľko protichodných informácií, že z toho začnete nespávať ešte viac. Niekomu konečne napadlo to celé očistiť, vytriediť poznatky od hoaxov a ten niekto bola ešte navyše vedecky podkutá dvojica dlhodobo sa zaoberajúca nápravou spánkových porúch za pomoci najaktuálnejších a najmä overených poznatkov, ktoré k tomu ľudstvo nadobudlo. Knihu Neila Parikha a Franka Lipmana som prečítal s pocitom mnohorakého "a há". To je to "a há", keď sa vám konečne pospájajú útržky vlastných skúseností do niečoho, čo dáva význam a ešte je to aj potvrdené autoritami nad rámec Modrého koníka. 

Začal som sa tiež riadiť aspoň niektorými radami z tej knihy a čuduj sa svete, mnohé sa v mojom posteľnom živote zlepšilo. Pre účely tohto knižného blogu si však vystačím s tým, že aj keby sa nič nezmenilo, Better Sleep, Better You bolo stále fascinujúce, populárno-náučné čítanie. Akože si to prečítate, potom prídete na párty a viete ostatných ohurovať kurióznymi faktami o cirkadiánnom rytme, produkcii melatonínu a kortizolu, poprípade o THC, ktorého účinky na nápravu spánkových porúch sú (spoiler alert!) konečne oficiálne vedecky potvrdené. 

Better Sleep Better You mi okrem iného ešte aj otvorila cestu k ďalšej lekársky zameranej literatúre faktu - prečítal som toho odvtedy veľa o imunológii, depresii, stravovaní a tak ďalej a ono to bolo všetko oveľa zaujímavejšie čítanie, než by som si kedy predstavoval. 

Better Sleep, Better You konečne už vyšla aj v slovenčine pod názvom Lepšie spím, zdravšie žijem a tak som usúdil, že je čas sa o ňu podeliť. Tak ako čítate Kahnemannov, alebo Gladwellov, bude vás baviť aj čítanie o spánku. 

Better Sleep, Better You / Lepšie spím, zdravšie žijem Better Sleep, Better You / Lepšie spím, zdravšie žijem Reviewed by Rado Ondřejíček on 11 mája Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.