Orhan Pamuk: Jmenuji se červená


Objektívne je v tejto knihe všetko čo ma nezaujíma. Je to v Turecku, niekedy v minulosti, skoro všetky postavy sú tam náboženskí fundamentalisti, tretinu času tam riešia interpretácie Koránu a detaily správania dobrého moslima, druhú tretinu detaily zaostalého konzervatívneho islamského výtvarného umenia a popri tom v tretej tretine hľadajú páchateľa vrážd. Skrátka, prídite za mnou, že tu máš skvelú knihu zo života ortodoxných moslimských kresličov miniatúr v Istanbule, pozri aká je hrubá a ja, ak budem chcieť byť maximálne slušný, si ju položím niekam na spodok hromady čakajúcej na prečítanie.
Ale túto, Jmenuji se Červená od Orhana Pamuka, som riadením osudu predsa len prednostne otvoril a, čuduj sa svete, 500 strán, kde sa primárne nerieši nič iné, len že či je perspektíva v maľbe smrteľný hriech alebo nie a čo si o tom celom myslí Boh som prečítal tak rýchlo ako okolnosti dovolili. Je to detektívka, fantasticky napísaná, plná detailov, ktoré človek na prvýkrát ani nezachytí. Ako príležitostný autor si nedokážem ani predstaviť to množstvo rešeršovania v dejinách blízkovýchodného výtvarného umenia, v tureckej histórii, v reáliách pašov, hodžov a sultánov a v náboženských polemikách, ktoré musel autor podstúpiť, kým vôbec napísal prvú kapitolu... mimochodom úplne skvelú prvú kapitolu, lebo to ona za to môže, že som napriek všetkým vyššie uvedeným faktorom hravo dočítal až do konca.
Dokonca, čo som už vôbec nečakal, neprišiel mi celý ten bezprízornej náboženskej viere podriadený svet ani taký smiešny, normálne som po pár stranách dokázal tie postavy brať vážne a na konci som naozaj už žil a dýchal spoločne s ich dilemami, tak veľmi dobre to je napísané. Sonda do sveta, z ktorého dnes, najmä v našich kresťanských verziách, už existujú len malé, avšak o to hlučnejšie pozostatky. Očividne, predať čitateľovi príbeh v čudných kulisách je známka dobrého autora, koniec-koncov aj postavy môjho obľúbeného Murakamiho žijú a konajú podľa obzvlášť absurdných kódexov a zatiaľ som sa na ne vždy dokázal naladiť. 
Je dosť možné, že pre mnohých z vás idem už dosť neskoro, lebo Jmenuji se červená vyšla ešte v 90. rokoch, ale ak chcete výbornú knihu zo sveta, ktorému nerozumiete a ani nemáte dôvod rozumieť, tak toto je ona.
Orhan Pamuk: Jmenuji se červená Orhan Pamuk: Jmenuji se červená Reviewed by Rado Ondřejíček on 09 júla Rating: 5

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.